POLECANE

McCoy Tyner: Eksplozja energii

Czuję się dumy, gdy utożsamia się mnie z jego (Johna Coltrane'a) zespołem. Był to bardzo ważny okres mojego życia.

Więcej >>>

Jimi Hendrix: w stronę jazzu

Nie zadawajcie sobie trudu szukania pod literą „H” nazwiska Jimi Hendrixa w jakiejkolwiek encyklopedii lub innej publikacji z zakresu jazzu, jakie są dostępne na rynku. Nie znajdziecie go tam.

Więcej >>>

Standing ovation dla Makowicza

Niezwykły rozkwit talentu pianisty-wirtuoza Adama Makowicza budzi powszechny podziw. Zarówno osobowość artysty jak i urok jego muzyki zdobywają sympatię i uznanie szerokich kręgów melomanów również poza granicami naszego kraju.

Więcej >>>

Louis Armstrong i jazz

Louis Armstrong zrobił jazz muzyką „poprawną”. Połączył ekspresję emocjonalną z muzyczną techniką. Od czasu Armstronga nie można już więcej tłumaczyć fałszywych nut witalnością i oryginalnością.

Więcej >>>

Piękna Pani Muzyka

Bez względu na to czy jestem leaderem czy nie, wychodząc na scenę – „wychodzę na swoje”. Po prostu gram to na co mam ochotę.

Więcej >>>

Tomasz Szukalski czyli muzyka musi mieć cios

Tomasz Szukalski wierzy w swą muzykę. Jego zdaniem warunkiem wstępnym sukcesu jest „siła przebicia – muzyka musi mieć cios”. Biografia jego dowodzi wyraźnie, że w obliczu trudności umiał iść zawsze do przodu.

Więcej >>>

Srebrne wesele sopockiego "trzęsienia ziemi"

Sopockie „trzęsienie ziemi” poprzedziły znane wydarzenia i wypadki. Już rok 1955 odnotował nieśmiałe symptomy „odwilży”. Wiosna 1956 roku przyniosła przypływ nadziei na eskalację, jakże wąskich w tym czasie, granic wolności (...)

Więcej >>>

John Coltrane

Będąc jednym z największych saksofonistów, improwizatorów, nowatorów decydujących o rozwoju jazzu, Coltrane był także naszym ostatnim wielkim leaderem – przywódcą.

Więcej >>>

Adi Rozner
wieczny tułacz

Wspomnienia Jurija Saulskiego to już druga – po szkicu Freda Starra – pozycja w naszym cyklu artykułów poświęconych Adi Roznerowi.

Więcej >>>

Janusz Stefański: „zazdroszczę saksofonistom”

Grę traktuję jako oczyszczenie. Jako wyładowanie agresji. Nigdy się z nikim nie byłem, ale niejedno moje granie dałoby się sprowadzić do walki, walki z kimś lub czymś.

Więcej >>>

Radość życia
- rozmowa z Chickiem Corea

„Wieczność” określa istotę osobowości. Człowiek to przecież nie tylko ciało i umysł, jest on istotą duchową, nieśmiertelną, żył wiele, wiele razy i dalej żyć będzie. To podstawowa prawda.

Więcej >>>

Pasja życia - rozmowa ze Zbigniewem Seifertem

Gdy Zbigniew Seifert nagrywał w Nowym Jorku swoją drugą płytę dla Capitolu, spełniły się jego marzenia, otwierały się przed nim szerokie perspektywy.

Więcej >>>

Stan Getz w rytmie 4/4

Wspominając przebieg swojej kariery obejmującej cztery dziesięciolecia Stan Getz parę razy podkreślił, że „jedyną rzeczą stała jest zmiana”.

Więcej >>>

Uczyć się czy nie uczyć się jazzu?

Jazz nie bywa częstym gościem w szkołach muzycznych naszego kraju: brak tradycji nauczania tej muzyki, pedagogów o odpowiednich kwalifikacjach i szeroko rozumianej metodyki kształcenia jazzmanów.

Więcej >>>

Mieczysław Kosz
szkic do portretu

Kosz posiadał ową niemal że murzyńską zdolność dawkowania muzyki, zdolność pauzowania i wyzyskiwania wybrzmieć.

Więcej >>>

Janusz Muniak teraz
rozmawia Krystian Brodacki

Mam wybitne zdolności początkowe, tym mogę się pochwalić. Jeśli wezmę jakiś instrument do rąk i skupię się, to w niedługim czasie potrafię go rozszyfrować. Dopiero potem może być różnie.

Więcej >>>

Wojciech Karolak - "Nie okłamujmy się..."

U nas konfliktu pokoleń w ogóle nie ma, bo muzyka nowej generacji jest raczej do tyłu w porównaniu z tym, co tzw. „klasycy polskiego jazzu” grali już dawno, dawno temu.

Więcej >>>

Jazzman i jego paleta -
O malarstwie Milesa Davisa

„Kiedyś rysowałem myszkę Miki i jej samolot. Dick Tracey był równie łatwy – wystarczyło tylko narysować nos.”

Więcej >>>

Tomasz Stańko -
Jazz rodzi się z bólu

Jazz rodzi się z bólu. Ból jest piękny. W życiu są dwie strony – strona jasności i strona ciemności. My jesteśmy raczej po tej drugiej stronie. Bolesnej. Cierpienie jest dla mnie największą inspiracją.

Więcej >>>

Andrzej Olejniczak –
Liczy się intuicja i emocja

Staram się być wszechstronny i sprawdzać się w różnych układach, z których każdy jest „odskocznią” od poprzedniego i to sprawia mi przyjemność.

Więcej >>>

Urszula Dudziak
- Nowojorska Polka

Ten album głównie kojarzy mi się z utworem Papaya. To był hit. W Meksyku sprzedano podobno ćwierć miliona małych singli. Przez długi czas byłam na pierwszym miejscu listy przebojów. Nazywano mnie wtedy Urszula Papaya.

Więcej >>>

Carla Bley – Mike Mantler
recenzja Andrzeja Trzaskowskiego

Jest to seria albumów wydawanych pod firmą WATT, a wyprodukowanych przez wytwórnię ECM Records, stanowiąca przede wszystkim podsumowanie dorobku kompozytorskiego tandemu Carla Bley-Michael Mantler, dorobku lat 1973-77.

Więcej >>>

Jan Kudyk -
Nie czuję się zmęczony

Grywaliśmy sobie w domach… i w pewnym momencie dojrzeliśmy do tego aby utworzyć zespół. Po wielu próbach i graniu w nieistniejącym już krakowskim Jazz Klubie Helicon wystąpiliśmy na Zaduszkach Jazzowych. I to był rok 1962.

Więcej >>>

Cztery pytania do
Tomasza Szukalskiego

Nowy rok koncertowy w Jazz Clubie AKWARIUM rozpoczął się występami naszego czołowego saksofonisty Tomasza Szukalskiego wraz z sekcją w składzie: Sławomir Kulpowicz, Paweł Jarzębski i Janusz Stefański.

Więcej >>>

No wave - Free Funk
- Punk Jazz

„Co nowego?” Są powody, żeby zacząć od tego pytania pisząc o nowej fali w jazzie, tzw. „no wave”. „Nic” – brzmi odpowiedź, lub prawie nic. Wszystko to jest, jak powiedział kiedyś Mick Jagger o rocku, „przetwarzaną cyklicznie przeszłością”.

Więcej >>>

Atomowy Mr. Basie
Count Basie (1904-1984)

Gdy pewnej młodej jazzfance powiedziałem o tym, jak bardzo czuję się poruszony śmiercią Counta Basie’ego, spojrzała na mnie ze zdziwieniem: „Basie? Nie słyszałam o nim. Kto to był?”

Więcej >>>

Bobby McFerrin
- śpiewak opętany

Bobby McFerrin nie jest zwyczajnym śpiewakiem. Nie uważa siebie za wokalistę jazzowego, woli określenie „odkrywca wokalny” albo „poszukiwacz brzmień”. Nikt przed nim tak nie śpiewał.

Więcej >>>

Komeda żyje!

Najciekawszym solistą jest chyba sam Komeda, pianista o nie za wielkiej technice, ale który wie, dokąd zmierza.

Więcej >>>

Żegnaj Zbyszku!
Joachim Ernst Berendt

Zbigniew Seifert nie żyje! Zmarł na raka 15 lutego (1979) w Buffalo w stanie Nowy Jork w wieku 32 lat.

Więcej >>>

Zbigniew Wegehaupt
Basista z przypadku

(..) jako 22-letni debiutant konkursu "Jazz nad Odrą" otrzymał wyróżnienie od jury [...]. Już wtedy imponował biegłością techniczną i zmysłem melodycznym.

Więcej >>>

Charles Mingus
(1922-1979)

"Grałem na kontrabasie awangardowo kiedy nikt inny tego nie robił; teraz gram na 4/4, gdyż tak nie gra już żaden basista" – powiedział jednemu z krytyków.

Więcej >>>

Leopold Tyrmand
Jazz był aktem odwagi

Jazz to był wybór, to była jakaś konieczność. To istniało i określiło moją sylwetkę jako pisarza i określiło mnie kulturowo w każdym względzie. I to jest także jakaś tradycja mojego dzieciństwa.

Więcej >>>

Miles Davis
- z estrady mówił do nas Bóg

Każdy muzyk ma "swoje frazy". Często znamy je na pamięć i przewidujemy, co będzie za chwilę. Dotyczy to nawet największych. Davis zaskakuje czymś, czego się człowiek nie spodziewa.

Więcej >>>

 

Fundacja im. Zbigniewa Seiferta oraz wydawca "Jazz Forum"- "For jazz" Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykonanie Frodo. Projekt Jerzy Szałaciński

Partnerzy: